
Kampányt indít az UNICEF Magyarország az online bántalmazás visszaszorítása érdekében. Az Együtt a sértõ hangok ellen címet viselõ innovatív program idõzítése nem véletlen: a cyberbullying elleni világnapon, június 18-án induló kampány aktualitását adja az is, hogy nemzetközi becslések alapján az elmúlt hónapokban akár 70%-kal is nõhetett az online bántalmazási esetek száma. Ahogyan a járvány nyomán az élet egyre több területén az online térre tolódott a hangsúly, úgy vált egyre több gyerek a cyberbullying áldozatává.
A Z-generáció tagjait elérõ és bevonó kampánnyal az UNICEF Magyarország egy számára új felületen, a TikTokon mutatkozik be. Az Együtt a sértõ hangok ellen kampány arca és hangja B. Nagy Réka énekesnõ, aki Valahol címû számát is felajánlotta a cél érdekében. A formabontó kezdeményezésben több, a TikTokon ismert fiatal netes sztár vállalt szerepet, hiszen õk tudják a leghitelesebben megszólítani saját kortársaikat. A kampányvideóban saját koreográfiával szereplõ Whisperton és más TikTok-influenszerek arra kérik követõiket, hogy õk is lépjenek fel a netes bántalmazás ellen.
A rendhagyó kampányt kifejlesztõ feat. ügynökség egy kreatív hangsávot dolgozott ki, amelynek felhasználásával bárki elkészítheti saját, glow up felépítésû TikTok-videóját. Az @unicefhungary TikTok csatornáján elérhetõ hangsávban a kezdetben hallható, a közösségi médiában legjellemzõbben elõforduló bántó megjegyzések, sértõ hangok helyét egy lendületes, erõt adó dal veszi át. Így a kampányhoz csatlakozó fiatalok egy hirtelen váltással érzékeltetni tudnak két különbözõ lelkiállapotot: a bántalmazott, majd a bullying ellen fellépõ, segítséget kérõ vagy nyújtó érzelmeit, hangulatát. A kampány kreatív, inspiráló módon mutatja meg: a bántó kommentek ellen együtt felléphetünk, és mindig van hová fordulnunk segítségért.
Fontos a segítségkérés
„A cyberbullyingot a lehetõ legkomolyabban kell vennünk, hiszen a kortárs bántalmazás jelentõs része online csatornákon történik, és a legtöbb fiatal teljesen védtelen az ilyen bántások ellen, amelyek súlyos károkat okoznak az életükben. A fiatalok körében népszerû platformot választottunk, így közvetlenül érhetjük el õket a kedvenc influenszereik segítségével. Nem mellesleg a TikTokon is rengeteg bántalmazás történik, így jelen kell lennünk, ha fel akarjuk venni a harcot a jelenséggel”– mondta el Szlankó Viola, az UNICEF Magyarország gyermekvédelmi vezetõje.
A kampány nemcsak az online bántalmazás jelenségére hívja fel a figyelmet, hanem arra is, mennyire fontos a segítségkérés. Barátok, családtagok, pedagógusok egyaránt képesek támogatni az áldozatokat. A kampány célja az UNICEF HelpApp applikációjának népszerûsítése is, amely a közelmúltban újult meg. Az ingyenes app segítségével a fiatalok válaszokat kaphatnak az online és offline bántalmazással kapcsolatos kérdéseikre, azonnali segítséget kérhetnek, és megtanulhatják a helyzetek kezelésének erõszakmentes módját is.
„Ez a kampány, amely a fiatalokat a számukra releváns felületeken szólítja meg, egy integrált program része. Cyberbullying elleni programunk következõ szakaszában a szülõket és a pedagógusokat is szeretnénk elérni. A bántalmazás jelei nem mindig egyértelmûek, mint ahogyan az sem, hogy mit tehetünk ilyenkor magunkért, egymásért. Az UNICEF Magyarország egész évben kiemelt figyelmet fordít a gyerekek és fiatalok mentális egészségének megõrzésére, hiszen a pandémia árnyékában és a bántalmazások elszaporodásával komoly veszély fenyegeti ezt a korosztályt”– mondta Mészáros Antónia, az UNICEF Magyarország ügyvezetõje.