
Felhívtak idegenek a legváratlanabb pillanatban, hogy a számlavezetõ bankomtól telefonálnak. Észlelték, hogy valaki épp most töri fel a bankszámlámat, melyen illegális pénzmozgást tapasztaltak.
Ha letöltöm az alkalmazást, amellyel távolról, neten keresztül hozzáférnek a készülékemhez, akkor majd õk megakadályozzák a csalást.
Én ijedtemben persze gondolkodás nélkül megtettem.
Aztán miután megadtam a hozzáférést a telefonomhoz és így a bankszámlámhoz is, kiderült, hogy õk maguk voltak a csalók! Másfélmilliót emeltek le a számlámról az én saját telefonomon keresztül!
Ne engedje, hogy Önnel is megtörténjen!
Legyen nagyon óvatos, ha a bankja nevében telefonál valaki! Hívja fel erre a hozzátartozói, ismerõsei figyelmét is! Minél többen ismerik a csalók módszereit, annál kevésbé tudnak új áldozatokat becserkészni a bûnözõk!
Mit tegyünk, hogy ne váljunk hasonló csalások áldozatává?
Minden esetben kezelje fenntartással az ismeretlen telefonhívásokat!
Soha ne adja ki ismeretleneknek, fõként ne telefonon, interneten a bankártyája adatait, netbankja belépési adatait! A bankok az ügyintézés során soha nem kérik az ügyféltõl ezeket az információkat, mivel az ügyfél-azonosítás során a valódi banki dolgozó ezen adatokat látja!
Ismeretlen eredetû programot soha ne telepítsen fel vagy töltsön le a számítógépére, illetve a telefonjára, bárki is javasolja azt Önnek! Ilyet a bankok soha nem kérnek az ügyfelektõl és még arra sem kötelezik õket, hogy a netbankot használják.
Legtöbb esetben az AnyDesk vagy a TeamViewer elnevezésû applikációk segítségével hajtják végre a bûncselekményeket. Fontos hangsúlyozni, hogy e szoftverek távoli mûszaki segítségnyújtás során nagyon hasznosak is lehetnek, azonban semmiképpen sem úgy, hogy idegeneknek adunk hozzáférést bizalmas adatainkhoz.
Elõfordulhat, hogy a bank valóban olyan pénzmozgást észlel az ügyfél bankszámláján, ami gyanúra adhat okot. Ilyen esetben felveszik az ügyféllel a kapcsolatot, és csak az adott tranzakcióra vonatkozóan kérnek megerõsítést, hogy az teljesülhet-e, és ekkor is történik történik ügyfél-azonosítás. A bank telefonon soha nem ad utasítást semmilyen átutalásra az ügyfélnek.
Amennyiben mégis megadtak valamilyen adatot a csalóknak, akkor a bankkártya letiltásáról azonnal intézkedjenek a pénzintézetüknél, illetve ha a leírt módszerrel találkoznak, tegyenek bejelentést a rendõrségen!
Zala Megyei Rendõr-fõkapitányság
Bûnmegelõzési Alosztálya