Kiemelő fotó - Itt van a kiber-õsz, itt van újra!

Az iskoláskorú gyermekek visszatértek az oktatás világába, ami ma már akár digitálisan is megvalósulhat. A koronavírus járvány miatt egyik napról a másikra jelentõsen megnõtt az online szolgáltatások forgalma, azóta az emberek több idõt töltenek az interneten, és nagyobb mértékben vannak jelen az online térben. Ez a gyermekeket is fokozottan érinti, hiszen õk a korábbinál több idõt töltenek már a világhálón, egyes esetekben akár felügyelet nélkül is.

Az online tevékenységek ily mértékû bõvülésével viszont exponenciálisan nõtt a kibertámadások, csalások veszélye is, amelyek során nemcsak a digitális távoktatásban részesülõ gyermekek, hanem az otthonról
dolgozó munkavállalók is könnyen áldozattá válhatnak.

Miközben a gyerekek minden korosztálya felkészült a tanterembe való visszatérésre, vagy éppen az újabb olyan idõszakra, amikor esetleg visszatér a digitális távoktatás, a kiberbûnözõk mindenféle trükkökkel igyekeznek kihasználni ezt a zsúfolt idõszakot, és célkeresztjükben a szülõk, a diákok és a tanárok egyaránt benne vannak. Soha sem szabad abba a hamis biztonságérzetbe kergetni saját magunkat, hogy mi biztos, hogy senkinek sem vagyunk érdekesek, mivel gyakorlatilag mindannyian célpontjai lehetünk egy-egy hackernek, aki amellett, hogy személyes és pénzügyi jólétünket károsíthatják, egy veszélyeztetett, megfertõzött eszközzel az iskolai hálózatokhoz is hozzáférhetnek.

Frissítsük fel együtt a legjobb online gyakorlatokat. Megéri a ráfordított idõt, ezt garantáljuk.

 Az iskolakezdés elején kiemelten legyünk résen az online tanszervásárlásokhoz kötõdõ csalásokkal és egyéb, iskolai célú adathalász kísérletekkel szemben. Tartsuk mindig szem elõtt, hogy ami túl szép ahhoz, hogy igaz legyen, az általában nem az!

 Csak megbízható weboldalakon vásároljunk!

 A szülõk vizsgáljanak meg minden olyan iskolával kapcsolatos alkalmazást, amelyet gyermekük telepíteni szeretne a készülékekre. A programok letöltése elõtt javasolt átnézni azok értékeléseit, adatvédelmi irányelveit, illetve az appokról szóló szakmai cikkeket.

 Javasolt a gyermekekkel a kiberbiztonsági higiéniáról beszélgetni, kiemelten a megfelelõ jelszóválasztásról. A szülõk gyõzõdjenek meg róla, hogy a gyermek eszközei és iskolai fiókjai erõs, egyedi jelszavakkal vannak beállítva. Az egyszerû jelszókezelés megkönnyítése érdekében megfontolandó egy biztonságos jelszókezelõ használata.

 A szülõk és gyermekek akár együtt is naprakészen tarthatják rendszereiket és böngészõiket: a közös edukáció jó ötlet. Mindezek mellett fontos megtanítani a gyermekeknek, hogy soha semmilyen körülmény között ne adják ki személyes adataikat idegeneknek.

 A gyermekek által használt eszközökön, alkalmazásokon és meglátogatott weboldalakon indokoltak lehetnek a szigorú adatvédelmi beállítások.

 A szülõk kellõ körültekintéssel válasszák meg azon online játékok körét, melyekkel a gyermekek játszhatnak, hiszen az elmúlt két évben közel 50%-kal nõtt a videójátékokhoz kapcsolódó támadások száma világszerte.

 Az iskolaidõszak több videokonferenciát és webkamera használatot is jelenthet, ezért indokolt lehet meggyõzõdni arról, hogy biztonsági megoldásai nyújtanak-e webkamera- és mikrofonvédelmet.

Legvégül, de nem utolsó sorban, fontos annak hangsúlyozása, hogy a gyermekek nyíltan kommunikálhatnak a szülõkkel, és jelezzenek minden gyanús tevékenységet, amit az online térben észlelnek.

Forrás: Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága

Zala Vármegyei Rendõr-fõkapitányság
Bûnmegelõzési Alosztálya

Széchenyi logok