
Mi jut eszünkbe legelõször arról, ha meghalljuk azt a kifejezést, hogy influenszer? Valakinek negatív megjegyzések, valakinek jövõkép, másoknak semleges érzelmeket kiváltó jelenség. Egy biztos: az influenszerkedés napjainkban önálló szakmává nõtte ki magát, mely a fiatalok körében egyre nagyobb népszerûségnek örvend.
Kik is azok az influenszerek?
A közösségi média térhódítása továbbra is töretlen, sõt egyre több platform áll a rendelkezésünkre, ahol különféle posztokkal, videókkal találkozhatunk. Ma már a blogok és vlogok széles skálájából választhatunk, melyek nemcsak a gyerekek, de a felnõttek körében is igen népszerûek. Ez a térhódítás és népszerûség okot ad arra, hogy ún. mikrohírességek jelenjenek meg a piacon. Ezek a személyek a közösségi média adta lehetõségeket használják ki arra, hogy bemutassák magukat, megosszák gondolataikat, világnézeteiket másokkal, ezáltal úgynevezett én-márkát építsenek. E folyamat eredményeként figyelmet és nagyszámú követõtábort képesek szerezni maguknak, aminek köszönhetõen befolyással bírnak mások véleményére. Õket nevezzük ma influenszereknek vagy más néven véleményvezéreknek.
Miért népszerûek az influenszerek?
Napjainkban a fiatalok már sokkal nagyobb mértékben tudnak azonosulni a közösségi médiában megjelenõ influenszerekkel, mint azokkal a sztárokkal és híres személyekkel, akikkel csak a filmekben, vagy a képernyõn találkoznak.
Ennek viszonylag egyszerû a magyarázata. Az influenszerek a közösségi médiában megközelíthetõnek, hitelesnek és barátságosnak tûnnek, akik egy sajátos identitást alakítanak ki, a saját célközönségükre fókuszálva. Idõt és energiát fordítanak arra, hogy megismerjék a követõiket, azok szokásait, és a köreikben népszerû aktuális trendeket. Tehát egyfajta interakció alakul ki a követõk és az influenszerek között, ezáltal úgy érezhetjük, mintha jobban ismernénk õket, megbízhatunk bennük.
A folyamatos online jelenlét miatt elérhetõnek és ismerõs személyeknek gondoljuk õket, szinte már a barátainkká válnak, akikhez képesek vagyunk kötõdni, és fontosabbá válik az, hogy mit gondolnak egy-egy termékrõl, vagy épp mi a véleményük a társadalmat érintõ kérdésekrõl. Korábban fõként a fiatalabb generációk képviseltették magukat a közösségi médiában, és közülük kerültek ki a legnépszerûbb véleményvezérek, míg ma már szinte minden korosztályból tudunk említeni egy ismertebb személyt, aki nagyobb tömegeket ér el tartalmaival.
Minél erõsebb a kapcsolat, és minél inkább az ismerõsség érzését kelti az adott tartalomgyártó, annál fontosabb lesz az álláspontja bizonyos kérdésekben. Az influenszerekkel való azonosulás lényeges részét képezi az emberek online viselkedésének, többek között szerepet játszik a vásárlási szokásaik kialakításában is.
Mivel akár emberek millióit is képesek elérni a közösségi médián keresztül, így rendkívül hatékony hirdetõknek tekinthetõk. Nagyon sok fiatal néz meg influenszerek által gyártott termékajánló videókat, reklámokat, olvas el posztokat, vagy egyéni véleményeket, mielõtt megvásárol egy terméket, fontos azonban tisztában lennünk azzal is, hogy az influenszerek a termékeket jellemzõen valamilyen ellenszolgáltatásért reklámozzák, nem feltétlenül azért, mert valóban azt szeretik, vagy azt használják.
Motivációk az influenszerek követésére
Ha szülõként az influenszerek népszerûségét próbáljuk megfejteni, érdemes még beszélnünk arról, hogy milyen motivációs tényezõk befolyásolják a fiatalokat abban, hogy kövessék ezeket a tartalomgyártókat:
- Információmegosztás
- Menõ és új trendek
- Pihentetõ szórakozás
- Baráti kapcsolatok
- Unalom
A gyerekek körében igen népszerûvé vált ez a szakma, mint jövõkép, szülõként pedig az egyik legnagyobb kihívást jelentõ feladat lehet, hogy megértessük a gyerekekkel, hogy az influenszerkedés nem csak termékek reklámozását jelenti, hanem komoly társadalmi felelõsségvállalás is egyben.
Fontos, hogy mit és hogyan közvetítenek, mi az az üzenet, ami eljut a követõikhez, és annak milyen hatása van azok mindennapi életére. Csakúgy, mint más foglalkozások esetében itt is vannak jó, és kevésbé jó tartalomgyártók, ezért fontos, hogy segítsük a gyerekeket abban, hogy olyan személyeket kövessenek, akik hitelesek, megbízhatók, és valóban értéket tudnak képviselni az online közösségi életben.
Továbbá érdemes felhívni a figyelmüket arra is, hogy a tartalomgyártás sok esetben nem olyan könnyû munka, mint elsõre tûnik: a tökéletesen beállított képek és videók mögött sokszor több óra utómunka is áll, és a népszerûség megköveteli a folyamatos online jelenlétet is. Aki nem gyárt folyamatosan tartalmakat, az elõbb-utóbb eltûnik a köztudatból.
És nem utolsó sorban a nagy követõbázissal rendelkezõ személyeknek nagyon fontos, hogy egészséges énképpel, és önbizalommal rendelkezzenek, mert a közösségi média adta lehetõségeknek köszönhetõen a pozitív visszajelzések mellett sokkal több negatív megjegyzéssel találkozhatnak, mint a való életben, és nagyobb eséllyel válnak akár cyberbullying áldozatává.
(Forrás: https://gyerekaneten.hu/tema/Kik_az_influenszerek_es_mi_a_nepszeruseguk_titka)